07 lutego 2011

Zdrowie, Gdy rwą korzonki, rwa kulszowa, ramienna, udowa? sport zdrowie dieta!

dodał marcel
Jeden ruch i nagle... nie możesz się wyprostować. Dotkliwy ból w dole pleców paraliżuje całe cialło. Tak może wyglądać atak korzonków nerwowych - dolegliwość która wymaga fachowego leczenia.
korzonki jak się przed tym ustrzec

Korzonki to popularna nazwa pęczków, wrażliwych włókien nerwowych, które odchodzą od rdzenia kręgowego pomiędzy poszczególnymi kręgami - od szyjnych po lędźwiowe. Korzonki występują parami. - po dwa z prawej i z lewej strony rdzenia. Takie ich umiejscowienie sprawia, że są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany stanu zdrowia zarówno samego kręgosłupa, jak i jego najbliższej okolicy. Ucisk na korzonki nerwowe powoduje silne dolegliwości, które mają charakter nerwobólu.



Niespodziewany atak korzonków nerwowych, nazywany również rwą, świadczy o tym, że kręgosłup jest w słabej formie. Zazwyczaj ból obejmuje okolice lędźwi, ale dokuczać mogą także sploty nerwów w okolicy  uda czy barku. Jest on następstwem mechanicznego ucisku uszkodzonej tarczy międzykręgowej (dysku) na korzenie nerwowe, które znajdują się w jej sąsiedztwie. Takie problemy zdarzają się częściej po 30. roku życia. Dzieje się tak, ponieważ z wiekiem kręgosłup się zużywa i postępują zmiany zwyrodnieniowe.
Skąd ten atak
Kręgosłup zbudowany jest z kręgów, między którymi znajdują się krążki czyli dyski, pełniące rolę amortyzatorów. Każdy krążek to mocny pierścień włóknisto - chrząstkowy z galerowatym jądrem. W zdrowym kręgosłupie kręgi i dyski układają się w linię przypominającą z boku literę S - jego naturalne krzywizny zapewniają sprężystość i wytrzymałość na wstrząsy. Kiedy jednak kręgosłup choruje (np. z powodu zwyrodnień, urazów) w kregach wybrzusza się włóknisty pierścień lub wypada galaretowate jądro. Dyski zaczynają wystawać poza oś kręgosłupa i uciskają na korzonki nerwowe, co powoduje przejmujący ból. Promieniuje on z miejsca ucisku do nóg lub rąk. Najczęściej uszkodzeniu ulega lędźwiowy odcinek kręgosłupa - ból promieniuje wtedy do pośladków, a czasem schodzi poprzez udo aż do łydki i stopy.
Nie tylko zwyrodnienia
Atak korzonków nerwowych może być spowodowany zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym. Dotyczy to szczególnie osób, które na co dzień prowadzą siedzący tryb życia i nagle zaczynają forsownie ćwiczyć. Słabe męśnie pleców i brzucha nie są w stanie dobrze podtrzymywać kręgosłupa i krążki międzykręgowe się wybrzuszają. To samo może się stać przy każdym przeciążeniu kręgosłupa, np. nieprawidłowym dźwiganiu ciężaru czy podnoszeniu się z fotela. Dość czesto ataki korzonków mają osoby, których dieta jest uboga w wapń, sole mineralne i witaminy.Pojawieniu się dolegliwości, a zwłaszcza ich nawrotom, sprzyja także gwałtowne oziębienie ciała, np. wejście do zimnej wody w upalny dzień czy leżenie na wilgotnej ziemi. Przyczyną ataku korzonków mogą być również miejscowe stany zapalne oraz niektóre choroby zakaźne.

3 rodzaje ataków korzeniowych
Rwa ramienna - ból promieniuje od szyi do ramienia i dalej przechodzi do końca ręki. Często wystepują parestezje, czyli dokuczliwe odczuwanie mrowienia, drętwienia, oraz niedowłady i przykurcze mięśni.
Rwa kulszowa - ból pojawia się w odcinku lędźwiowym, pośladkach, biegnie wzdłuż całej nogi aż do palucha w stopie. Pojawiają się parestezje, niedowłady i przykurcze mięśni.
Rwa udowa - ból jest umiejscowiony w odcinku lędźwiowym i krzyżowym., przebiega po przedniej ścianie nogi. Pojawiają się niedowłady, przykurcze mięśni oraz parestezje. Nasilenie bólu jest uzależnione od zaawansowania choroby i siły ucisku na nerwy.

Bolesny ucisk
W czasie ataku korzonków można mieć zaburzenia czucia (mrowienie, drętwienie, przeczulica), problemy z oddawaniem moczu czy stolca. Czasem dochodzi do porażenia w miejscach, w których znajdują się uszkodzone nerwy. Może wtedy wystapić niedowład mięśni, np. stopy, która staje się bezwładna i "ucieka" przy chodzeniu. Ponadto dolegliwości bólowe nasilają się przy kichaniu, kaszlu, śmiechu czy parciu. Dzieje się tak, bo każda z tych czynności zwiększa ciśnienie płynu mózgowo - rdzeniowego i tym samym ucisk na korzenie nerwowe.
Znajdź dobrą pozycję
Ulgę w bólu przynosi odpoczynek w odpowiedniej pozycji - należy się położyć na twardym podłożu, lekko ugiąć nogi i podsunąć pod kolana zrolowany koc czy poduszkę. Dobrze jest zażyć lek przeciwbólowy i przeciwzapalny (np. Cefalgin, Ibuprom, Paracetamol). Czasem pomaga ogrzanie bolesnego miejsca termoforem lub poduszka elektryczną.
Leczenie kompleksowe
Atak korzonków zawsze wymaga fachowego leczenia, a jeśli towarzyszą mu zaburzenia czucia i niedowłady trzeba natychmiast skontaktować się z lekarzem. W zależności od zaawansowania i przyczyn choroby może on zalecić leki przeciwbólowe, przeciwzapalne i rozkurczowe oraz fizykoterapię, masaże, czasem ćwiczenia na wyciągu. Niekiedy konieczne są zastrzyki domięśniowe i noszenie usztywniającego gorsetu. Jeżeli terapia nie daje efektów, pomóc może neurochirurg, który usunie przyczynę ucisku na korzeń nerwowy.

Szanuj kręgosłup
W przypadku kręgosłupa potwierdza się powiedzenie: lepiej zapobiegć, niz leczyć. Sprawny kręgosłup gwarantuje, że nie przeszyje cię niespodziewanie silny ból lędźwiowy. Ale o szacunku dla swojego kręgosłupa należy pamiętać w czasie wykonywania codziennych czynnośći. Oto kilka wskazówek, które pomogą zachować kręgosłup w dobrej formie.

  •  jak się ustrzec bólu kręgosłupa
podczas siedzenia równomiernie obciążaj plecy i pośladki. Nie zakładaj nogi na nogę. Miej wyprostowane plecy.
  • w czasie jazdy samochodem siadaj tak, by całe uda przylegały do fotela.
  • wstając z miejsca, staraj się jak najmniej wyginać kręgosłup.
  • nie podnoś ciężarów które można przesunąć. Jeśli musisz coś dźwignąć, zrób przysiad, ale plecy zachowaj proste.
  • jeżeli niesiesz ciężkie zakupy, rozłóz je do dwóch siatek, aby równomiernie obciążyć obie strony pleców.
  • zamiast zwykłych walizek używaj plecaka lub torby, czy walizki na kółkach.
  • kiedy tylko możesz odpoczywaj, leżąc na brzuchu. Kręgosłupowi sprzyja też leżenie na plecach na twardym podłożu z nogami lekko ugiętymi w kolanach.
  • w czasie leżenia często zmieniaj pozycję, a gdy pracujesz przy biurku, nie zapominaj o tym, aby coś jakiś czas wstać, wyprostować się i przejść kilka kroków, przeciągnąć się albo zrobić tzw. koci grzbiet.
  • sypiaj na twardym materacu, z niewielką poduszką pod głową, w pozycji wyprostowanej (także na boku), a nie skulonej.
kons. Grzegorz Borstern, specjalista
chorób wewnętrznych.

również



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Lineye.pl